Waarom nemen goede medewerkers ontslag?

18 februari 2019 | Nieuws

Werknemers kunnen om verschillende redenen beslissen hun ontslag in te dienen. Vaak zien managers hun beste medewerkers weglopen, zonder te erkennen dat zij een aandeel hierin hebben. Werknemers hebben een andere (betere) job gevonden, ze voelen zich niet meer op hun gemak bij hun huidige werkgever, of hebben het woon-werkverkeer onderschat. Wat zijn volgens de zakenwebsite Businessinsider.com nu de meest voorkomende redenen voor ontslag?

1. Veranderingen binnen de organisatie

Werkgevers onderschatten soms de impact die veranderingen binnen het bedrijf op werknemers hebben. Bedrijven moet goed nadenken over de gevolgen van ingrijpende beslissingen, als ze zo weinig mogelijk waardevol personeel willen verliezen. Daarom is het belangrijk om genoeg tijd te nemen voor werknemers, zodat de overgang zo soepel mogelijk kan verlopen.

2. Teveel (over)werk

Werkgevers zadelen hun medewerkers vaak op met een overload aan werk. Werknemers moeten hierdoor zelfs na hun werkuren voor het bedrijf werken en dat begint beetje bij beetje te wegen op hun werk-privébalans. En als die na een tijdje volledig verstoord is, zal het niet lang meer duren voor een overwerkte werknemer zijn ontslag neemt.

3. Geen waardering

Waardering is ontzettend belangrijk voor de motivatie van werknemers. Medewerkers die gewaardeerd worden door hun baas en een goede verstandhouding met hem of haar hebben, zullen minder snel hun ontslag indienen. Dit wil niet zeggen dat mensen voortdurend een schouderklopje verwachten voor hun werk, maar af en toe zeggen dat iemand zijn werk goed doet, kan wonderen doen. Zie en erken ook positieve prestaties!

4. Gebrek aan uitdagingen

Wanneer mensen zich vervelen op hun werk, gaan hun gedachten afdwalen en zullen zij op zoek gaan naar meer uitdaging. Ervoor zorgen dat werknemers genoeg (mentale) uitdagingen krijgen, is een belangrijke taak voor managers die willen dat hun medewerkers gemotiveerd blijven en niet naar de concurrentie overstappen. Ruimte voor eigen inzicht, creativiteit en passies van de medewerkers is hierin essentieel!

5. Onaangename werkomgeving

Een aangename werkomgeving is ontzettend belangrijk voor werktevredenheid. Een werkvloer waar voortdurend spanning heerst, krijgt meer te maken met vertrekkende werknemers, dan een werkvloer waar iedereen goedgezind rondloopt. Werknemers verwachten geen constante partysfeer, maar vinden het wel belangrijk dat zij zich goed voelen op hun werk en bij hun collega’s. We spenderen immers het grootste deel van ons dagelijkse leven op het werk, dus het kan daar maar beter aangenaam werken zijn. Persoonlijke aandacht en interesse zijn hierbij niet weg te denken.

6. Onrealistische doelstellingen

Doelstellingen die bijna onmogelijk te realiseren zijn, werken demotiverend. Werknemers die voortdurend hun deadlines/targets niet kunnen halen, raken in een negatieve spiraal en zullen de moed snel laten zaken. Uitdagingen zijn belangrijk, maar managers schuiven beter iets haalbare doelen naar voren, zodat medewerkers voldoening halen uit hun werk en niet continu gefrustreerd achterblijven.

7. Geen duidelijk carrièrepad binnen het bedrijf

Werknemers die niet weten hoe hun carrière in het bedrijf kan evolueren, zullen snel duidelijkheid willen van hun werkgever. Als zij die niet krijgen, raken zij gefrustreerd en hebben ze het gevoel dat ze ter plaatse aan het trappelen zijn. Positieve carrièrevooruitzichten BINNEN het bedrijf zijn cruciaal, niet iedereen wil zijn hele leven lang hetzelfde doen zonder kans op verbetering. En onderschat niet AFSPRAAK = AFSPRAAK, dus zeg geen dingen die je niet kunt waarmaken!

8. Gebrek aan management ondersteuning

Managers die NIET bereid zijn om hun mensen te steunen wanneer het nodig is, zullen moeilijkheden ondervinden om hun team te behouden. Dit betekent niet dat managers elke fout door de vingers moeten zien, of elke klacht met evenveel ernst moeten behandelen. Het wil wel meer zeggen dat het team op zijn manager kan rekenen, ook als het moeilijk gaat.

9. Geen goede beloning en niet herkennen van goede prestaties

Werknemers die nooit opslag krijgen en ontevreden zijn met hun loon, zullen sneller hun biezen pakken wanneer zij kans maken op een betere job mét beter loon. Het geven van extra’s, kan helpen om medewerkers tevreden te houden.

10. Afspraak = afspraak, zeg geen dingen die je niet kunt waarmaken.

Tot slot. Door beloftes te doen, loop je op een dunne lijn tussen hen erg blij maken of ze zien weglopen. Als je je houdt aan je beloftes, dan zul je waardering krijgen van medewerkers: je bent geloofwaardig en eervol. Twee belangrijke kwaliteiten van een werkgever. Maar als je je niet houdt aan je beloftes, dan kom je over als onbetrouwbaar en respectloos.