Social Media; de goudmijn aan kandidaten? 10 tips!

21 januari 2019 | Nieuws

Social media: dé goudmijn aan kandidaten?

10 gouden tips!

Recruitment in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt … het is nog nét geen topsport. Als recruiter moet je immers alle creatieve zeilen bijzetten om kandidaten te vinden. Social media zijn in die zoektocht niet meer weg te denken. Maar boor je met social media nu echt die goudmijn aan kandidaten aan?

Social media zijn een onuitputtelijke bron vol waardevolle informatie over potentiële kandidaten. Nu er steeds meer data beschikbaar komen, verbeteren algoritmes met de dag. Kandidaten zijn daardoor steeds duidelijker zichtbaar en gemakkelijker op te sporen. Maar kun je via social media dan eenvoudig en snel kandidaten vinden?

Als zelfstandig recruiter verken ik al jaren de mogelijkheden van social media. Dat doe ik vooral door dingen uit te proberen, een mix van kanalen in te zetten, de content te testen en de strategie aan te passen. Social media zijn nog niet volledig ontwikkeld en zéker geen snelle en simpele wervingskanalen. Maar met wat handige tips kun je snel beginnen en een heel eind op weg komen. Op basis van mijn ervaring deel ik er tien met je, die meteen toepasbaar zijn!

  1. Laat je bedrijf zien

Mensen verbinden zich graag met individuen of groepen waar zij zich prettig bij voelen. Gebruik dat oergevoel en laat de sfeer in je bedrijf zien. Met foto’s bijvoorbeeld, video’s, of andere visuals. Daarmee krijgt je bedrijf een gezicht. En willen potentiële kandidaten er graag bij horen.

  1. Maak vacatures visueel aantrekkelijk

Vacatureteksten: helemaal ontkomen we er niet aan. Hoe nuttig en informatief ook, ze kunnen soms wel wat langdradig zijn. Wil je de aandacht van kandidaten vasthouden, laat de vacature dan op een creatieve manier zien. Bijvoorbeeld door veel foto’s, video’s en/of infographics (informatieve illustraties) te gebruiken voor een visueel aantrekkelijke presentatie van de vacature.

  1. Check de beste plaatsingstijd voor je post

Op maandagochtend een vacature posten, als voor iedereen de drukke werkweek start? Geen goed idee. Wanneer dan wel? Gelukkig is er veel informatie te vinden over de beste tijd om een post op social media te plaatsen. Die tijden zijn bijvoorbeeld voor LinkedIn weer anders dan voor Facebook of Instagram. Elk social medium kent zijn beste tijd waarop jouw post de meeste zichtbaarheid of interactie krijgt. Ook zijn data beschikbaar over de ideale lengte en frequentie van posts en over de werking van hashtags. Doe er je voordeel mee!

  1. Focus op maximaal drie socialmediakanalen

Heb je mijn vorige blog gelezen? Dan weet je dat focus echt mijn ding is. Focus is ook belangrijk bij het beheren van socialmediakanalen, wat erg intensief kan zijn. Het is voldoende om op één tot drie kanalen (met een eigen doelgroepwaarde) te focussen. Zo bereik je een heel brede doelgroep én houd je het overzichtelijk en behapbaar.

  1. Gebruik (gratis) tools/applicaties

Als je even googelt, vind je heel veel tools die het leven van de recruiter een stuk makkelijker maken. Betaalde én gratis tools die je helpen social media in het recruitmentproces in te zetten. Zo zijn er veel gratis apps om content te creëren, contactgegevens te verkrijgen en foto’s/video’s te verwerken. Welke dan? In een van mijn volgende blogs zal ik mijn top 10 van gratis en superhandige apps met je delen!

  1. Noem het salaris

In (online)vacatureteksten wordt nogal eens geheimzinnig gedaan over het salaris. Hoe vreemd is dat, zéker in een krappe arbeidsmarkt? Natuurlijk willen potentiële kandidaten weten wat ze bij jouw bedrijf kunnen verdienen. Voor hetzelfde geld trekt het salaris ze net over de streep. Of niet, maar dat is dan maar duidelijk. Doe er dus niet moeilijk over en noem het salaris gewoon. Is het salaris afhankelijk van de opgedane werkervaring? Geef dan een range aan. Als je dat goed onderbouwt, zullen kandidaten begrijpen waar ze binnen die range worden ingeschaald.

  1. Target jouw specifieke doelgroep

Via social media kun je, betaald, jouw specifieke doelgroep targetten. Je kunt je vacature delen met kandidaten die specifiek geïnteresseerd zijn in het betreffende vakgebied of gerelateerde onderwerpen. Ik heb wel ervaren dat dit vooral een funnelwerking heeft. Dat het dus helpt je bedrijf beter zichtbaar te maken en kandidaten meer te interesseren. De post leidt echter pas tot directe sollicitaties, als een kandidaat je bedrijf meerdere keren voorbij heeft zien komen en er vertrouwd mee is.

  1. Mix, probeer en stel je strategie bij

Het gebruik van social media is een voortdurend proces van ontwikkelen, mixen van kanalen, proberen en bijstellen van je strategie en content. Welke foto werkt goed? Welke doelgroep reageert goed? En welke vorm van content levert de meeste interactie op? Dus mix, probeer en stel bij!

  1. Test je content met A/B-testen

Solliciteren kandidaten vaker op een vacature als je er een video aan toevoegt? Welke functietitel spreekt de doelgroep het meest aan? Belangrijke vragen, waar A/B-testen het antwoord op kunnen geven. Om de invloed van je strategie/content te testen, moet je data vergelijken. Een A/B-test is een splittest, waarin je bijvoorbeeld dezelfde content met verschillende doelgroepen deelt. Of waarin je één doelgroep verschillende content laat zien. Het doel: verhoging van de conversieratio. De versie met het hoogste conversiepercentage wordt de standaardversie.

  1. Werk waar mogelijk samen met een collega/specialist in marketing

Daar is ‘ie weer, het f-woord: FOCUS op waar je goed in bent! Een recruiter is geen marketeer en vice versa. Werk dus zoveel mogelijk samen met een specialist in (online)marketing. Met elkaar bedenk je hoe je de organisatie(cultuur) wilt neerzetten. Ieder z’n vak … en gelukkig maar!

Recruitment via social media: wie de kanalen slim inzet, kan dus een goudmijn aan kandidaten aanboren. Met toepassing van deze tips verhoog je de kans dat je 24-karaats in plaats van nepgoud in handen hebt!