We steven af op misschien wel de grootste krapte op de arbeidsmarkt ooit. Er zijn meer vacatures dan werkzoekenden, een unicum.
Zelfs reguliere vacatures zijn inmiddels moeilijk(er) te voorzien van een goede medewerker.
En we vissen allemaal in de dezelfde vijver en die vijver wordt kleiner en kleiner!
Waarom? Hiervoor is een combinatie van redenen te benoemen:
- bijna 2 miljoen babyboomers stromen de komende 10 jaar uit; de voorspelde en zogenoemde vergrijzing gaat nu echt zijn sporen nalaten. We have to deal with it!
- en laten we eerlijk zijn; na de coronacrisis wisten we dat er een vacature-golf zou komen. Maar ja, net als aan zee; wanneer de golf komt en hoe hoog deze is, blijft onvoorspelbaar.
- het consumentenvertrouwen is laag, dus mensen zijn voorzichtiger/behouderner.
Voor iedereen die nu hoopt op een quick fix; sorry, ik ben bang dat die er niet is.
Natuurlijk zijn er wel acties die we kunnen ondernemen, 7 tips:
Intern werven en opleiden
Het vervullen van een vacature begint naar mijn idee altijd met intern werven en opleiden! Wie past er beter bij de organisatie dan een leergierige en gemotiveerde medewerker die de competenties heeft of kan ontwikkelen en de organisatie al kent. En dan bedoel ik niet (alleen) op het moment dat de vacature er is maar ook anticiperen op toekomstige vacatures. Naast het feit dat je op deze manier medewerkers blijft ontwikkelen, houd je ze ook verbonden aan de organisatie.
Houd talent binnen
Je hebt het talent al in huis, dus wees er zuinig op! Weet wat de dromen en ambities van je medewerkers zijn. Geef ze ruimte om zich te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen. Vraag eens hoe het nou écht met ze gaat. Realiseer je dat er aan personeel ‘getrokken’ wordt en het gras bij de buren altijd groener lijkt. Wees je ‘buren’ voor en maak het interne gras groen om (onbenut) intern talent te benutten.
Ken en onderzoek je doelgroep
Doe onderzoek naar je doelgroep! Is de doelgroep aanwezig op de arbeidsmarkt? Dan is het belangrijk om de juiste focus en kennis te hebben om deze doelgroep te bereiken en interesseren voor de organisatie. Een goede HR afdeling, Recruiter en/of een recruitmentbureau met focus op het vinden van de juiste kandidaat kan je hierbij helpen.
Hoe je deze doelgroep bereikt is een blog apart en daar zal ik de volgende keer dieper op ingaan.
Is de doelgroep niet aanwezig op de arbeidsmarkt aanwezig? Dan zul je medewerkers intern en extern moeten opleiden of moeten werven in het buitenland. Je kunt de werkzaamheden dan ook uitbesteden of ‘carven’, waarbij ‘carven’ betekent: taken opsplitsen, werkzaamheden verdelen over meerdere/andere functies in de organisatie en/of teruggaan naar de tekentafel om het functieprofiel te wijzigen.
Zoek het schaap met 4 poten
Er lopen er zoveel rond, prachtige schapen met 4 poten! Iedereen kent wel de top stagiaire die een mooie carrière maakt binnen een organisatie. De stageperiode laat je een schat aan talenten zien. Probeer deze talenten ook te onderzoeken op een cv of bij een sollicitant, want ook daar zit een schat aan (te ontwikkelen) competenties verborgen. En deze (onbenutte) talenten vind je in elke fase van een carrière.
Werf met maximaal 3 harde eisen
Daag jezelf, de organisatie en hiring managers uit om te selecteren op maximaal 3 harde eisen. Dat systeem om mee te werken leert de kandidaat wel, dat heeft hij/zij in vorige banen al bewezen. En noem geen specifieke opleiding; iemand met opleiding Bedrijfskunde kan zich in de jaren prima hebben ontwikkeld tot volwaardig HR professional.
Stimuleer meer (uren) werken
Dit is een snelle oplossing, maar voorkom dat mensen meer werkdruk en overuren moeten ondervinden.
Stimuleer je medewerkers meer uren te werken onder goede voorwaarden; geef een goede beloning, laat mensen (fijn) thuiswerken, houdt het werk inhoudelijk interessant en zorg bijvoorbeeld voor goede kinderopvang.
Dit is maar een kleine greep uit de tips en het zal per branche en organisatie verschillen.
Wil jij eens van gedachten wisselen over het vinden en binden van medewerkers, neem dan contact met ons op!