Hoe ga je als bedrijf om met groei? Wij spraken Jan van Lindert en Bart van Baars over hun rol binnen Euro Support en de optimalisatie van hun HR- en recruitmentprocessen.
Bij groei hoort groeipijn
Euro Support is producent in de katalysatorenindustrie. Het bedrijf dat begon met slechts vier man, is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat brengt naast vreugde ook wat kopzorgen met zich mee. Directeur Jan vertelt: “We hebben het al die tijd met slechts één HR-collega moeten doen. Inmiddels loopt er ruim 200 man aan personeel en dat gaat knellen. Voorheen konden we genoeg kandidaten uit ons eigen netwerk halen, maar dat gaat op een gegeven moment echt niet meer.”
De zoektocht naar een beter proces
Het was duidelijk dat het Euro Support ontbrak aan een gestroomlijnd proces. Er was een HR-professional nodig en het liefst zo snel mogelijk. Maar waar ga je die vandaan halen? “Via een collega werd ons Diana van DeeBee HR Services aangeraden. We waren eigenlijk meteen enthousiast en hebben haar gevraagd om deze opdracht aan te nemen”, aldus Jan.
Geen typisch bureau
Zo gezegd, zo gedaan. Euro Support ging het avontuur met Diana en haar collega Annelies aan en dat bleek een goede zet! Jan vertelt enthousiast verder.
Grondig onderzoeken
“Diana stelde vanaf het begin af aan heel goede vragen. Zij wil precies weten wat voor bedrijf wij zijn, wat onze cultuur is, wie wij zoeken en hoe zwaar de functie bijvoorbeeld is. Aan de hand van deze vragen maakt zij een profiel.”
“Vervolgens is Annelies aan zet”, vervolgt Jan. “Zij maakt de vertaalslag van het profiel op papier naar een effectieve werving op het internet. Ze weet precies welke woorden nodig zijn om de doelgroep te bereiken en welke kanalen daarvoor ingezet moeten worden.”
Een bijzondere functie vraagt om maatwerk
Het wervingsprofiel samenstellen was al een interessante klus op zich. Euro Support is een ‘kleiner groot bedrijf’, tracht Jan uit te leggen. “We zijn een redelijk groot bedrijf, maar onze organisatie voelt niet aan als grote corporatie. We zochten een senior HR-manager op directorniveau én iemand die ook past in een familieomgeving. Wie moest dat gaan worden? Diana en ik hebben ons flink vastgebeten in dat vraagstuk.”
Andere focus tijdens gesprekken
Door het inschakelen van Diana en Annelies veranderden de gesprekken met kandidaten op kantoor ook. En daar had Jan niet op ingezet. “Ik hoefde tijdens de gesprekken niet meer na te gaan of iemand competent was. Dat had Diana al onderzocht. Hierdoor kon ik focussen op de persoon zelf en bepalen of hij of zij binnen de bedrijfscultuur past. Het voelde als een enorme luxepositie om te kunnen kiezen uit 3 competente kandidaten.”
Hoe ervaarde de kandidaat het proces?
Maar wie is het uiteindelijk geworden? We laten ook kandidaat en HR Director Bart aan het woord.
Van twijfel…
“Ik kwam met mijn werk op een punt waarop ik mij afvroeg of dit me op de lange termijn gelukkig zou maken”, vertelt Bart. “Ik stond dus open voor iets nieuws en kwam toen de vacature van Euro Support tegen. In eerste instantie schrok de term ‘familiebedrijf’ mij af, maar ik wilde toch op gesprek gaan.”
…tot actie
“Vervolgens verliep het proces op rolletjes. Het schakelen met Annelies was fijn en snel. Zij deed met mij de pre-intake om erachter te komen wat ik deed en wilde gaan doen. Die eerste screening ging uitstekend”, aldus Bart.
En ook wat volgde, viel in de smaak. “Vooral de snelheid is mij bijgebleven. Het proces was logisch en verliep soepel. Diana wist heel goed wat er bij Euro Support gezocht werd qua zowel hard skills als soft skills. Daardoor kon ik in het gesprek met Jan focussen op de connectie, de bedrijfscultuur en het vakinhoudelijke.”
Welke rol vervult Bart nu binnen Euro Support?
Jan zocht naar een senior HR-manager op directorniveau die past binnen een familieomgeving. Is dat gelukt? Bart vertelt: “Ik denk dat ik goed binnen de organisatie pas. Door mijn loopbaan heb ik ervaring op strategisch en operationeel niveau. Het is bij Euro Support nodig om de rol van HR Director wat breder te zien en te beseffen dat we het samen doen.”
Er liggen in ieder geval nog genoeg uitdagingen voor Bart in het verschiet. “Het is aan mij om de basis binnen HR op orde te krijgen en overzicht te creëren. Dat heeft prioriteit. Daarna kunnen we professionaliseren en bedenken hoe we als HR kunnen bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.”
Onderscheidend vermogen van DeeBee HR Services
Jan en Bart zijn het over één ding in ieder geval eens: Diana en Annelies doen het anders dan anderen.
Kundigheid én persoonlijk contact
“Je merkt dat Diana er voor zichzelf staat”, begint Jan. “Ze wil kwaliteit leveren en gaat tot het gaatje. Doordat zij focust op HR-professionals is ze heel specialistisch geworden en goed in wat ze doet.”
Bart kan dat alleen maar beamen en is ook te spreken over de contactmomenten: “Er is eigenlijk continu contact, doordat Annelies en Diana daar zelf proactief in waren. Dat maakt de samenwerking persoonlijk en leuk!”
Stoute schoenen uit de kast
Daarnaast kan Jan het harde advies van Diana ook wel waarderen: “Ik heb duidelijke instructies van Diana gehad over wat ik beter wel en niet kan doen tijdens gesprekken. Ze trekt de stoute schoenen aan en zegt het ook als ze het ergens niet mee eens is. Dat leidde bij mij in eerste instantie tot wat verbazing, maar heb ik als erg prettig ervaren”, lacht Jan. “Uiteindelijk is haar manier wel het effectiefst gebleken en heeft die in korte tijd geleid tot resultaat. Ze beloofde me meerdere kandidaten aan te leveren binnen 2 weken en dat is gelukt. De gehele procedure was binnen 5 weken afgerond!”
Nazorg
En daarmee zit Diana haar werk erop. Of toch niet? Jan sluit af: “Wat ik heel bijzonder vind is dat Diana de moeite neemt om 2 maanden na de plaatsing bij ons langs te komen om te evalueren. Zij vindt dat stukje nazorg heel belangrijk. Is het doel bereikt? Is de verbinding er? Wat kan zij nog voor ons betekenen? Andere bureaus beloven hetzelfde te doen, maar wij hebben nog nooit iemand ontmoet die dat beter hebben gedaan dan Diana en Annelies.”